Infofiche 14: Kwaliteitshandboek

Sinds 2012 moet elke apotheek een volledig gedocumenteerd kwaliteitshandboek bijhouden. APB werkte een model uit voor haar leden. Voor meer informatie bekijk de infofiche hier.

Het belang van een kwaliteitshandboek

Een kwaliteitshandboek bestaat uit richtlijnen, werkinstructies, procedures, protocollen en verslagbladen die alle activiteiten in jouw apotheek beschrijven. Dit in naleving van de wettelijke reglementeringen en de aanbevelingen en richtsnoeren van de Gids voor de Goede Officinale Farmaceutische Praktijken (GGOFP). Met dit kwaliteitshandboek kan je de werking van je apotheek en je dienstverlening voortdurend optimaliseren. Je kan al je activiteiten traceren en aantonen en zo continu bijsturen en verbeteren.

Hoe maak je een kwaliteitshandboek?

Je kan zelf een kwaliteitshandboek schrijven of gebruikmaken van de website MyQualityAssistant. Deze website is een generiek kwaliteitshandboek dat je als basis gebruikt voor je eigen kwaliteitshandboek. Je kan het vervolledigen met documenten die volgens jou thuishoren in jouw kwaliteitshandboek.

Heb jij toegang tot MyQualityAssistant?

Je kan gebruikmaken van MyQualtityAssistant als je titularis of adjunct bent in een apotheek, lid van APB. Bij problemen met de toegang tot de website, mail naar:

Dienst wetenschappelijke projecten CDSP-CWOA:
Apr. Isabelle De Wulf, diensthoofd, tel: 02 285 42 81 - isabelle.dewulf@apb.be
Apr. Nathalie Duquet, tel: 02 609 46 45 - nathalie.duquet@apb.be (Franstalig)
Apr Lena Vandersteen, tel: 02 / 609 46 56 - lena.vandersteen@apb.be

Of bij problemen met de toegang tot de website naar: myqualityassistant@apb.be