Infofiche 3: Goede officinale farmaceutische praktijken

INLEIDING EN BEGRIPPEN

Als apotheker moet je een kwalitatief hoogstaande dienstverlening aanbieden aan elke patiënt. De Gids voor Goede Officinale Farmaceutische Praktijken geeft je regels die je in de praktijk moet omzetten. Deze gids vereist dat je de principes en richtlijnen voor de werking van je apotheek aanvult met een kwaliteitshandboek. Dit handboek geeft een gedetailleerde beschrijving van het kwaliteitsmanagementsysteem van je organisatie: de werkinstructies, procedures, protocollen en verslagen over aanbevelingen en voorschriften van de Gids voor de Goede Officinale Farmaceutische Praktijken. Het handboek moet voldoen aan alle wettelijke en deontologische vereisten en wordt aangepast aan de wetgeving en deontologie. Dit kwaliteitsmanagementsysteem zorgt ervoor dat je:

  • de informatie over de kwaliteit van de zorg systematisch verzamelt en registreert
  • kan nagaan in hoeverre de organisatie van de zorgverstrekking tot gerechtvaardigde zorg leidt
  • je zorgverstrekking kan aanpassen op basis van het resultaat van deze controle, wanneer nodig.

TOEPASSINGSGEBIED 

De regels van Goede Officinale Farmaceutische Praktijken pas je toe in de structuur en de organisatie van je apotheek en in je farmaceutische handelingen:

  • het bereiden en verstrekken van geneesmiddelen en verzorgings- of gezondheidsproducten
  • het opvolgen van de behandeling 
  • het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van je patiënten en van de bevolking in het algemeen.

BASISVEREISTEN OP GROND VAN DE GOEDE OFFICINALE FARMACEUTISCHE PRAKTIJKEN

De Gids voor de Goede Officinale Farmaceutische Praktijken formuleert 4 basisvereisten die elke apotheker in de uitoefening van zijn/haar beroep voor ogen moet houden:

  • De eerste bezorgdheid van een apotheker is de gezondheid en de levenskwaliteit van de patiënt en het welzijn van de bevolking in het algemeen.
  • Een apotheker verstrekt geneesmiddelen en andere verzorgings- en gezondheidsproducten aan de patiënt, geeft daarbij de nodige informatie en volgt de resultaten van het gebruik op.
  • Het belang van de patiënt staat steeds centraal.
  • De apotheker leeft de wettelijke voorschriften na.

Deze basisvereisten houden enkele concrete verplichtingen in voor apothekers:

  • Je schoolt je verplicht voortdurend bij.
  • Je evalueert je deskundigheid.
  • Je bent onafhankelijk, objectief, volledig en actueel geïnformeerd over behandelingen en geneesmiddelen.
  • Je onderhoudt een goede relatie met andere apothekers om de farmaceutische dienstverlening te verzekeren.
  • Je onderhoudt een goed contact met andere zorgverleners, in het bijzonder met artsen, voor de behandelingen waarbij hij betrokken is.
  • Je onderhoudt een vertrouwensrelatie met verzekeringsinstellingen, met respect voor hun eigen beslissingsvrijheid en met respect voor de privacy van de patiënt.
  • Je zorgt dat de kwaliteit van je dienstverlening vastligt, je volgt deze op en verbetert wat en wanneer nodig.
  • Je draagt bij tot een optimaal en rationeel gebruik van het geneesmiddel.