Partner in beeld: Febelco

 Bruno Mortier

 


“We zitten allemaal in een veranderverhaal. Apothekers en wij.”


 - Bruno Mortier, General Manager Febelco

2022 is bijna halverwege, tijd om kort de balans op te maken van de sector en zijn spelers: jullie. Volgens Bruno Mortier, general manager bij Febelco groothandel beweegt er veel. “We zitten allemaal in een veranderverhaal. De apothekers en dus wij ook."

Uit het onderzoek van het BAF rond de rol van de apotheker, zien we dat diens (ver)zorgende rol blijft primeren op die van de verkoper. Hoe kijkt Febelco naar die vaststelling?

Bruno: “Dat de relatie tussen apotheker en patiënt in de toekomst inderdaad even sterk en vertrouwensvol zal blijven, daar zijn we bij Febelco rotsvast van overtuigd. Die band biedt ook nieuwe kansen: extra zorg, de vraag naar een aangepast gamma, extra activiteiten en diensten.”

Hoe zal Febelco op die nieuwe kansen inspelen?

Bruno: “Door nog meer de rechterhand te worden van de apothekers en hen te ontzorgen. Zoals jullie leden weten, komt er bij het goed beheer van een apotheek vandaag heel veel extra kijken – de omslag naar digitalisering, de aankleding van de apotheek, stock, administratie, etc. Soms ten koste van dat zorgende aspect. Jammer, want dat is net de reden waarom patiënten voor een zelfstandige apotheek blijven kiezen.

“Met een duidelijk uitgebouwd netwerk van pijlers waarop de apotheker kan steunen – een gediversifieerd en competitief aanbod, het vernieuwde klantenportaal dat eraan zit te komen, onze eigen lijn Febelcare, de kracht van de Febelco Groep, de mogelijkheid tot parallelimport en onze thuisgezondheidszorg – haken we in op wat er nodig is. Febelco is daardoor trouwens volop in transitie.  

Hoezo?

Bruno: “Ons verhaal begon met de fusie in 2002. Na bijna 20 jaar groeien, spelen we nu nog meer in op optimalisatie, zonder daarbij service, kwaliteit en onze klanten uit het oog te verliezen.”

“Integendeel, de relatie met onze apothekers willen we net verder uitdiepen en diversifiëren. Nu geven we iedereen dezelfde service, onafhankelijk van het engagement naar ons toe. Dat willen we anders zien. Enerzijds door meer aanwezig te zijn, anderzijds door handvaten aan te bieden voor de verschillende stappen in zijn of haar carrière.  Wederzijds engagement zal ook beloond worden. Als een apotheker voluit voor ons kiest, kiezen wij ook voluit voor hem.”

“Die nieuwe koers is trouwens een boodschap die onze apothekers – trouw en nieuw – nog niet voldoende vatten en omarmen, merken we. Door hen actief te betrekken, willen we hen duidelijk maken dat zij mee aan het roer staan. Zo komen we zo tot het beste partnerschap.”

Tot slot, wat weten te weinig apothekers over Febelco?

Bruno: “Dat we sneller zijn dan webwinkels die de volgende dag leveren. Daardoor kan een apotheker, als ‘s ochtends iemand zijn apotheek binnenstapt, zeggen: ‘Kom op de middag terug, dan is je product binnen’. Dat is uniek, zeker met de gegarandeerde kwaliteitseisen die we hanteren. En we zijn daar best heel trots op.”