Autocontrole in de apotheek
Graag vertellen wij jou nog eens welke elementen belangrijk zijn voor de autocontrole in de apotheek, want zoals jullie weten werd het Koninklijk Besluit Autocontrole gepubliceerd op 19 september 2023 en naderen de eerste deadlines. Vóór 1 april 2024 moet elke apotheek een eerste zelfevaluatie hebben uitgevoerd én dient men per apotheek het webformulier van het FAGG in te vullen.
AUTOCONTROLE
Een van de kerntaken van de apotheker is het verzekeren van een goede farmaceutische zorg voor elke patiënt. De Gids voor Goede Officinale Farmaceutische Praktijken werd reeds verwerkt in een wettelijk kader, maar heeft nu ook zijn plaats gekregen in een uniek autocontrole systeem opdat het voor de individuele officina-apotheker makkelijker wordt hier concreet en gestructureerd mee aan de slag te gaan. Het systeem werd opgesteld naar analogie met onze ziekenhuizen of de voedingssector waar autocontrole al veel langer gekend is. Denk hierbij aan accreditatie, HACCP-normering etc.
Met de meest recente publicatie van het KB Autocontrole in de apotheek werd de laatste hand gelegd aan deze nieuwe manier van kwaliteitsopvolging.
WAAROM?
Autocontrole stelt de apotheker in staat aan de hand van enkele tools, zichzelf een spiegel voor te houden inzake de organisatie- en kwaliteitsvereisten binnen zijn officina en hieraan de gewenste verbeteracties te koppelen. Enkel door zelf op regelmatige tijdstippen stil te staan bij de huidige werking, kan er aan een cultuur van continu verbeteren worden gewerkt die de kwaliteit van de farmaceutische zorg en finaal de patiëntveiligheid ten goede komt.
Binnen een cultuur van continu verbeteren, waar zelf-evaluatie de eerste stap is in de goede richting, wordt kwalitatieve zorgverstrekking gewaarborgd en eventuele pijnpunten aangepakt die de patiëntveiligheid ten goede komt. En daar doen we het tenslotte voor! Apotheken die vervolgens door een externe, onafhankelijke auditeur worden bezocht met positief gevolg, stralen daarbij vertrouwen uit naar hun patiënten, hetgeen de aantrekkingskracht voor een breder publiek mogelijks nog verhoogt.
Een goede kwaliteit verzekert patiëntveiligheid en verzekert meer dan enkel een basis farmaceutische zorg! Het doel is de verantwoordelijkheid om tot die goede kwaliteit te komen bij de officina-apotheker zelf te leggen. Een verantwoordelijkheid die de apotheker eigenlijk vandaag al opneemt. Het is dus tijd om dit ook aantoonbaar te maken en te documenteren.
Hieronder een overzicht van de verschillende onderdelen met bijhorende tijdspanne:
|
Formulier van de apotheek via het FAGG web portaal |
Zelfevaluatie |
Externe audit |
Frequentie? |
*Jaarlijkse validatie *Driejaarlijkse hernieuwing *Indien wijzigingen |
Jaarlijks |
Elke vier jaar |
Verantwoordelijke? |
Apotheker-titularis |
Apotheekteam: titularis en medewerkers |
Vergunninghouder apotheek |
Waarom? |
Risicoanalyse |
Nagaan of je werkt volgens de GGOP & verantwoordelijkheid voor kwaliteitsvol werken bij de sector zelf leggen |
|
Inhoud? |
*Werkzaamheden apotheek *aflevering en bereiding van geneesmiddelen *personeelsstructuur *zelfevaluatie & externe audit |
Alle onderdelen en activiteiten van de apotheek |
|
Hoe? |
via het webportaal FAGG |
Opstellen van zelfevaluatieprocedure en vragenlijsten
Vergeet zeker je bereidingen niet: een regelmatige controle door een erkend laboratorium is sterk aangeraden. |
Plan tijdig je externe audit met een erkend auditor. Wacht niet tot 2028.
Gesprek met auditeur op gestandaardiseerde manier waarbij 20 punten samen worden overlopen. |
Hulpmiddelen? |
auditrapport: identificatie van de verbeterpunten |
||
Concrete timing? |
Binnen de 6 maand na inwerkingtreding KB |
Binnen de 6 maand na inwerkingtreding KB |
Voor 1/10/2028 Binnen de 5 jaar na inwerkingtreding KB |
Voor alle technische vragen omtrent het portaal, gelieve een mailtje te sturen naar support.portal@fagg.be.
De handleiding van het FAGG-webportaal kan je hier terugvinden.
De deadline voor twee van de drie onderdelen: zelfevaluatie en het webformulier van het FAGG komt steeds dichterbij namelijk 1 april 2024. Vóór die datum moet elke apotheek immers minstens 1 zelfevaluatie hebben uitgevoerd, waarbij het belangrijk is dat alle teamleden aan zelfevaluatie doen. Hiervoor kan men onder andere gebruik maken van de vragenlijsten in MyQA, maar uiteraard zijn andere vormen van zelfevaluatie zoals deelname aan het kwaliteitsprogramma bereidingen of zorg, ook toegestaan. Idealiter wordt op jaarbasis minstens 1 vragenlijst aangepakt.
Uit recente cijfers van APB blijkt dat voor 2575 Belgische apotheken (iets meer dan de helft van de in totaal 4692 actieve apotheken) de zelfevaluatietool via MyQa werd ingevuld. Hierbij werden meestal alle 8 domeinen geëvalueerd en vullen bij voorkeur verschillende medewerkers van het apotheekteam de lijsten in. Echter gezien àlle actieve apotheken voor 1 april 2024 in orde moet zijn met een of andere vorm van zelf-evaluatie én er wordt aanbevolen dit jaarlijks te herhalen (evaluatie van je actieplan), lijkt het ons ook voor de resterende 45% Belgische apotheken een goed idee om in actie te schieten.
Voor externe audit heeft u nog iets meer tijd, maar ook daar is de boodschap: wacht niet tot het laatste jaar om dit in orde te brengen. Het aantal auditeurs is beperkt en aangezien het merendeel onder hen nog dagelijks in de praktijk staat zullen hun agenda’s ook snel vol lopen.’