Bank van Breda, een partner die de sector door en door kent

Bank van Breda, een partner die de sector door en door kent

 

Als bank voor ondernemers en vrije beroepen is Bank van Breda nauw betrokken bij de apotheeksector. Ortwin Boone: “Zowel alle beroepsverenigingen van apothekers als vele individuele apothekers zijn klant bij ons. Wij proberen onze expertise altijd via het kanaal van de beroepsvereniging op een gestructureerde manier te delen, of dat nu gaat over de financiering van de exploitatie van de apotheek, een overname of de verkoop van de apotheek op het einde van het traject. In al deze situaties zorgen we voor een financiële fiscale optimalisatie, delen we onze expertise en verstrekken we advies.”

Persoonlijke service
Elke apotheker heeft een persoonlijke contactpersoon bij de Bank van Breda, een persoonlijk aanspreekpunt voor vele jaren. Deze persoon heeft een team van experten en collega’s rond zich. Hij begeleidt zijn klanten proactief. Als vrij beroep kan je rekenen op een begeleiding voor het totaalplaatje, of dit nu privé is of professioneel. Ortwin Boone: “We begeleiden de apotheker eigenlijk van A tot Z in de opbouw en de bescherming van hun vermogen, en hoe dit vermogen nadien optimaal aan de volgende generatie door te geven. Elke klant heeft evenwel een ander profiel waardoor elke oplossing uiteindelijk maatwerk vraagt. Bovendien reiken we onze klanten de nodige digitale tools aan om zelf mee aan het stuur te zitten. Zo kan elke klant via “My Plan” (een overzichtstool voor het totaalvermogen) continu opvolgen hoe hij/zij ervoor staat.

De leefwereld van de apotheker
De Bank van Breda weet waarover ze spreekt en is een echte partner voor apothekers. Ze verdiept zich in de leefwereld van de apotheker via regelmatige contacten met de beroepsverenigingen, de apothekerskoepels en de regionale organisaties VAN en AUP om zo de vinger aan de pols te houden van hoe de apotheeksector evolueert.
Ortwin Boone : “Om de 6 maanden krijgen onze accountmanagers een opleiding waarin ze inzichten krijgen over hoe de leefwereld van vrije beroepen evolueren. Op die manier staan wij heel kort bij onze klanten en kennen we onze doelgroep door en door. Ook zijn we betrokken als een beroepsvereniging bijvoorbeeld een sessie organiseert over financiering van een overname en maken we van de gelegenheid gebruik om hen ook te informeren over de tendensen in de markt en hoe een bank naar hun sector kijkt. Want als bankier bekijken wij die sector uiteraard met een andere bril die bepalend is hoe meegaand we zijn of welke voorstellen we uitwerken.”

Gelijkaardige rol
Niet alleen de apotheeksector, ook de banksector is de laatste jaren grondig veranderd: beide evolueerden naar een meer adviserende rol. Ortwin: “Wij begeleiden en adviseren onze klanten in hun financiële situatie, terwijl de apotheker zijn patiënten adviseert op gezondheidsvlak. Hoe proactiever dat gebeurt, hoe gezonder de patiënt kan blijven, dus volgens mij heeft een apotheker een belangrijke rol binnen de eerstelijnszorg.”

Klankbord
In dit evoluerend landschap met een toenemende digitalisering en online concurrentie is er bij vele apothekers onzekerheid over de toekomst. Ortwin Boone: “Wij proberen een klankbord te zijn vanuit onze expertise en onze kennis van de markt en met die apothekers in dialoog te gaan. En dat geldt zowel voor een jonge apotheker die met een kredietvraag komt om een overname te financieren, en met wie we zijn business case en vooral zijn toekomstvisie bespreken. Maar evenzeer voor apothekers van 50 jaar die twijfelen om hun apotheek te behouden dan wel te verkopen.”

Ortwin Boone besluit dat de apothekers ook voelen dat ze met een partner spreken die de markt en de tendensen kent. Hij gelooft erin dat de doorsnee Belg de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de apothekers enorm waardeert, iets wat dus niet door digitale spelers kan ingevuld worden.