BOEKRECENSIE - Take Five

BOEKRECENSIE - Take Five

Samenvatting

Dit toegankelijke en inspirerende boek geeft je een helder overzicht van de ‘Big Five’ van een gezonde leefstijl: voeding, beweging, mindset, zingeving en sociale verbondenheid. Het onderzoek naar een gezonde leefstijl zette een reuzenstap vooruit na de ontdekking van de 'blauwe zones', plaatsen op de wereld waar mensen gezonder oud worden en waar meer fitte eeuwelingen leven. De lessen uit de blauwe zones vormen niet alleen een hefboom om gezond te blijven en ziekte te voorkomen, maar evenzeer een sleutel om succesvoller om te gaan met een gezondheidsprobleem. De auteurs koppelen deze leefstijlkennis aan concrete acties én stellen samen met jou een haalbaar actieplan op, zodat je onmiddellijk aan de slag kunt, op een manier die het beste bij jou past. Want dat is de essentie van ‘Take Five’: een leefstijlplan dat je zelf invult en waarvan je het instapniveau zelf bepaalt.

Doelgroep

De doelgroep van dit boek is niet de zorgprofessional maar de doorsnee burger wiens gezondheid extra aandacht vraagt en die daarom wil inzetten op leefstijl. De auteurs spreken in die zin van gezondheidsintelligentie (GQ): uitzoeken wat voor iemand een gezonde leefstijl is en consequent daarnaar leven.

In de praktijk?

Leefstijl gaat niet alleen om voeding en beweging, maar dus ook om een gezonde mindset, betekenisvol leven en sociale verbondenheid. Die vijf leefstijldomeinen vormen de eerste pijler waarop ‘Take Five’ is gebaseerd. De tweede pijler heeft te maken met vijf zelfgekozen prioritaire acties om de fysieke of mentale gezondheid te versterken. De laatste pijler heeft te maken met vijf minuten die je dagelijks besteedt om de acties te plannen die je de volgende 24u wil doen ten gunste van je gezondheid en welzijn.

Klinkt dat wat dromerig? De auteurs hebben een wetenschappelijke achtergrond en helpen de lezer om goede voornemens om te zetten in goede gewoontes. Via een zogenaamde menukaart kies je zelf concrete acties rond de vijf leefstijldomeinen. Enkele handige invullijstjes en vooral heel veel getuigenissen uit de praktijk maken er een echt hand- en doeboek van.

Misschien aan aanrader voor sommige van je patiënten of om het gesprek met de patiënten in een breder perspectief te plaatsen.

Over de auteurs

Filip De Keyser is reumatoloog met ruime praktijkervaring. Hij doceerde gedurende 20 jaar aan de UGent en stond als stichtend voorzitter aan de wieg van het Fonds voor Wetenschappelijk Reuma Onderzoek. Hij publiceerde meer dan 250 wetenschappelijke artikelen in vooraanstaande internationale vaktijdschriften.

Heidi Van de Keere is master in de farmaceutische zorg en heeft uitgebreide ervaring als gezondheidsjournalist.