De digitale wereld gaat razendsnel, ook in de apotheek is de digitalisering niet meer weg te denken. De tijd dat een patiënt enkel in de fysieke apotheek geholpen wil worden, is stilaan voorbij. Volgens Geert Bollen, zaakvoerder van Digital Pharma, is dat een opportuniteit die elke lokale apotheker zou moeten grijpen. “Een goed digitaal imago ondersteunt het vertrouwen dat patiënten je dagelijks geven.”
Waarom is het belangrijk dat lokale apothekers die digitale kaart trekken?
“Een van de voornaamste troeven van een lokale apotheker is het vertrouwen dat ze genieten bij de bevolking. Het is belangrijk dat apothekers dit vertrouwen ook uitstralen op elk contactmoment met hun patiënten. Wat betreft hun fysieke apotheek zijn apothekers zich hiervan bewust en besteden ze de nodige aandacht aan een mooi pand en inrichting. Het digitale aspect van hun imago blijft echter vaak achterwege. De uitstraling van hun website met bijhorende online dienstverlening is bij velen voor verbetering vatbaar. Daarnaast zal de wens van de patiënt om digitaal geholpen te worden alleen maar toenemen in de toekomst.”
Hoe kan een apotheker hier dan op inzetten?
“Om te beginnen is een professionele en gebruiksvriendelijke website het fundament van je digitale service. Door te kiezen voor een website waarbij je zelf de inhoud kan aanpassen, is het mogelijk om je eigen accenten te leggen. Via je website informeer je je patiënten over je apotheek en je diensten, maar bied je hen ook die extra online services aan. Ik denk dan aan een uitgebreide online catalogus, een module om voorschriften door te sturen of te melden, een afsprakenmodule en een reservatietool voor bijvoorbeeld griepspuiten. Als die basis functioneel goed zit - en dus futureproof is zoals wij dat noemen - kan je hierop blijven bouwen in de toekomst.
Futureproof websites, gebouwd met de nieuwste technologieën daarvoor moet een apotheker bij Digital Pharma zijn?
“Ja, dat is nu net de kracht van ons eigen ontwikkeld websiteplatform: er is bij ons altijd groeipotentieel. Wanneer een apotheker in de toekomst nog een stap verder wil gaan in het digitale verhaal, dan kan dat. Ons platform is ook ideaal voor groepsapotheken of apotheken die hun krachten bundelen om digitaal samen te werken. Doordat we ons eigen team van ontwikkelaars en designers hebben, kunnen we snel inspelen op vragen van de markt. Zo bouwden we vorig jaar op verzoek van een van onze klanten een digitale tool om reservaties van griepspuiten te beheren. Dit konden we met ons team op enkele maanden lanceren.”
Meer dan websites
Digital Pharma helpt apothekers met hun digitaal imago en dat gaat verder dan websites. “Je kan bij ons ook terecht voor andere diensten die je digitaal imago versterken zoals sociale media ondersteuning, grafisch ontwerp en fotografie. Op die manier zorgen we ervoor dat je overal hetzelfde verhaal vertelt, wat bijdraagt aan de herkenbaarheid bij je patiënten.”
We mogen jullie ondertussen een vaste waarde noemen in de digitale apothekerswereld. “Dat horen we graag, want we timmeren inderdaad al meer dan 10 jaar aan onze weg. Met ons team doen we er alles aan om de apotheker zoveel mogelijk te ontzorgen. We zetten dan ook sterk in op onze service en support. Daarin proberen we echt het verschil te maken.”
Heb je vragen over de diensten van Digital Pharma?
Neem dan contact op met Geert via mail@digital-pharma.be of ga naar www.digital-pharma.be