Partner in beeld: Pharmadecor - een eerlijke, gepersonaliseerde aanpak sinds 40 jaar

Pharmadecor blog

Niet alleen is de rol van de apotheker in de vier voorbije decennia grondig veranderd, ook de inrichting van de apotheek zelf wijzigde compleet. In plaats van een kleine publieksruimte en een grote bereidingsruimte zien we nu net het omgekeerde en lijkt de apotheek bijna een ruimte waar de patiënten kunnen rondlopen tussen de zeer uitgebreide uitgestalde gamma’s. Corry Van Overstraeten: “De dag van vandaag is er veel meer aandacht voor de patiënten en is de apotheker nog meer een raadgever geworden als tegengewicht voor de concurrentie van de online ketens. Daarnaast is er ook de verplichting van een aparte vertrouwelijke ruimte voor vaccinatie en testing, maar ook voor gepersonaliseerde raadgeving.

Mond-aan-mond-reclame
Mooi is dat in een digitaal tijdperk Pharmadecor vooral via mond-aan-mond-reclame klanten werft. Corry : “ We doen geen rechtstreekse prospectie, wel nemen we deel aan enkele beurzen en zijn we sinds bijna een jaar partner van BAF.“ Wilfried voegt toe: “Het feit dat we zowel apotheken inrichten als privéruimtes versterkt elkaar. Als we de apotheek mogen inrichten, zijn er bijvoorbeeld appartementen of kabinetten boven die ook ingericht dienen te worden en omgekeerd doen we soms eerst de privéinrichting en daarna de apotheek.”  

Op maat gemaakt en gepersonaliseerd
Corry: “Onze projecten zijn hetzij nieuwbouw hetzij een verbouwing, bijvoorbeeld omwille van de installatie van een afleverrobot of de aankoop van het huis naast de apotheek. Wij gaan dus eerst ter plaatse en kijken hoe de mensen nu werken, wat er kan worden verbeterd en welke de nieuwe noden zijn. Daarna maken we verschillende voorontwerpen op grondplan om de functionaliteit en de circulatie te bekijken. Dan gaan we verder met het uitwerken, vaak met een combinatie van elementen uit de verschillende ontwerpen, gevolgd door een 3D-versie en eventueel een filmpje waarbij je kan rondlopen in de apotheek. Je zal nooit twee identieke inrichtingen zien, omdat we echt inspelen op de persoonlijkheid van onze klanten. Door het feit dat we veel privé inrichtingen verzorgen, proberen we hen te begrijpen en te beantwoorden aan hun wensen en persoonlijkheid.“

Familiebedrijf
Wilfried: “Belangrijk om te weten is dat we alles zelf maken, alles is eigen fabricaat. We doen ook zelf de plaatsing en opvolging. Daardoor kunnen we heel flexibel zijn en kort op de bal spelen. Ons sterk punt is dat we het volledige pallet kunnen aanbieden, zowel qua privé- als apotheekinrichting. Ons bedrijf bestaat al 130 jaar en we zijn de vijfde generatie. Er is dus veel kennis die van generatie op generatie doorgegeven wordt. In totaal telt ons team 45 personen, naast een aantal onderaannemers voor ruwbouw, technieken enz.”

Eerlijk
Wilfried: “We gaan voor een eerlijke, gepersonaliseerde aanpak en een aangename, vlotte  samenwerking om te voldoen aan de wensen van de klanten. Zij zeggen ons vaak dat we goed geluisterd hebben naar wat ze willen. Klanten worden ook vaak vrienden, want eigenlijk ben je betrokken bij een stuk van hun leven en als dat in een aangename sfeer gebeurt, is dat mooi. Niet alleen klanten komen terug voor een nieuw project, ook hun kinderen, de volgende generatie. Daarnaast vinden we het heel belangrijk om een correcte, eerlijke prijs te maken en niet de prijs op te drijven om daarna een korting te geven.”

Groen & sfeervol
Corry:  “Ik wil om te eindigen nog iets toevoegen over de nieuwe trend in de apotheken, waarbij het groene, ecologische aspect zeer belangrijk wordt. Dat kan door het gebruik van duurzame materialen of door een groene wand met planten of mos. Ook willen apothekers geen koele apotheek meer, maar vragen ze om een sfeer te creëren waar patiënten zich thuis voelen.”

 

Meer info over Pharmadecor: https://www.pharmadecor.be/