Partner in beeld: Rooskleurige toekomst bij Farmad

Farmad

 

“Voor apothekers door apothekers”
Luc – van opleiding geen apotheker, maar met bakken IT-ervaring – en Marleen vertellen over hun missie om apothekers te voorzien van toekomstgerichte software die aan de eisen van de online georiënteerde patiënt voldoet. Daarom investeert Farmad op vraag van aandeelhouder KAVA elke verdiende euro opnieuw om ervoor te zorgen dat apothekers topsoftware ter beschikking hebben. “Vandaag ben je als apotheker per slot van rekening niets zonder software!” geeft Luc aan.

Connectie & convenience
Patiënten verwachten dat ook de apotheek 24/7 toegankelijk is en ze willen een snelle, digitale persoonlijke connectie met hun apotheker. Luc: “ De apotheker heeft volgens mij een goede toekomst als we de nadruk leggen op zorg en op zijn unieke vertrouwenspositie. Wij zien het dan ook als onze missie om de apotheker te helpen die verwachtingen in te vullen met behulp van digitalisatie.” Marleen voegt toe: “Een belangrijk aspect hierbij is om het ‘verkeer’ van die persoonlijke gegevens met de patiënt en met andere zorgverstrekkers zo veilig mogelijk te maken. Het gaat erom dat we de persoonlijke service die de patiënten fysiek in de apotheek krijgen met de nodige tools ook digitaal voorzien.”

Snel schakelen
Marleen: “Onze klanten percipiëren ons aanbod al jaren als het meest complete softwarepakket en we lopen ook altijd voorop bij de implementatie van de wettelijke verplichtingen.” Luc: “Bedreigingen komen meestal niet uit de richting van waaruit je ze verwacht, denk maar aan hoe dvd’s, video’s en filmrolletjes obsoleet zijn geworden. Daarom blijven wij ook vooruitdenken en bouwen aan een pakket dat ons in staat stelt snel te schakelen, want een goed platform met digitale mogelijkheden zal ervoor zorgen om mee een antwoord op te geven op nieuwe ontwikkelingen.”

Warme zorg
Zo praat Farmad momenteel met partners om de relatie tussen patiënt en apotheker nog intenser te maken dan al het geval is met hun app. Op het vlak van farmaceutische zorg zetten zij volop in op een unieke verzorgingsmodule rond medicatiebewaking en therapietrouw. Luc: “De apotheker kan bijvoorbeeld aan de patiënt een document meegeven dat het gebruik van het geneesmiddel in mensentaal toelicht, als alternatief voor een bijsluiter. Dat document heet de Gepersonaliseerde Informatie voor de Patiënt (GIP). Of hij kan een gepersonaliseerd etiket plakken op het geneesmiddel met een foto en wat informatie, zodat de patiënt weet waarvoor het dient.”

Gepersonaliseerde zorg
Marleen: ”Onze Zorggids ondersteunt de apotheker in persoonlijke medicatiebewaking. Hij krijgt een overzicht van de medicatie die de patiënt neemt en eventuele signalen van contra-indicatie of interacties in de vorm van een intuïtieve flow, zodat hij gemakkelijk een gesprek kan voeren en specifieke instructies geven.” Deze informatie vindt de patiënt ook terug in zijn GIP net als in de app, waar het volstaat dat hij op zijn medicatieschema klikt om deze gepersonaliseerde informatie te kunnen lezen.

Toekomstmuziek
Omdat het voor de apotheker niet altijd evident is om op de hoogte te blijven en ze van alle kanten bestookt worden met opleidingen en informatie, werkt Farmad aan het stroomlijnen van al die data, zodat de apotheker a.h.w. in twee kliks de informatie die hij op dat moment nodig heeft ter beschikking zal hebben. Wij zijn in elk geval benieuwd naar meer nieuws hierover.