Is een arbeidsreglement verplicht in de apotheek?
Het is verplicht wanneer de werkgever ander personeel aanwerft dan apothekers, bijvoorbeeld farmaceutische assistenten.
Verplichte gegevens
In het arbeidsreglement moeten verplicht een aantal gegevens staan: o.a. de werkuren en de wijze en het ogenblik van betaling van de vergoeding. Met het arbeidsreglement kan de werkgever ook bijzondere verplichtingen verduidelijken aan werknemers, bv. de verplichtingen van de werknemer in geval van ziekte of de procedure voor het nemen van verlof.
Kopie aan werknemer
Elke werkgever moet zijn werknemer een kopie van het arbeidsreglement bezorgen en ook van elke wijziging in het arbeidsreglement. Als werkgever zorg je dus best dat je een schriftelijk bewijs van deze overhandiging krijgt. De werkgever moet een kopie van het arbeidsreglement bewaren en beschikbaar stellen voor de werknemers. Je kan dit model-arbeidsreglement gebruiken.
Meldingsplicht aan de overheid
Naast de verplichtingen over de meldingsplicht aan de werknemers, is er ook een meldingsplicht aan de overheid:
- De werkgever moet een afschrift van het arbeidsreglement, de bijlagen en/of de wijzigingen binnen de 8 dagen na de inwerkingtreding bezorgen aan de bevoegde directie van het Toezicht op de Sociale Wetten.
- Zijn er flexibele uurroosters in de apotheek van toepassing, dan moet de werkgever binnen dezelfde termijn van 8 dagen ook een afschrift bezorgen aan de voorzitter van het bevoegd paritair comité: Voorzitter PC 313, FOD Arbeid en Tewerkstelling, Ernest Blerotstraat 1 te 1070 Brussel.
Meer informatie vind je terug op onze pagina "Personeelsmanagement"