Huisapotheker

Info en ondersteuning voor de huisapotheker.
Info en ondersteuning voor de huisapotheker.

De functie van huisapotheker start officieel op 1/10/2017. De publiekscampagne werd 4/10/2017 gelanceerd.

De huisapotheker

Is de officina-apotheker die een chronische patiënt kiest om hem op te volgen en te begeleiden bij zijn medicatiegebruik. Ben je officina-apotheker, titularis of adjunct, dan kan je huisapotheker zijn, mits je voldoet aan volgende voorwaarden:

  • Elke patiënt behoort tot de doelgroep en tekent een overeenkomst met zijn huisapotheker.
  • De patiënt heeft zijn geïnformeerde toestemming gegeven om zijn gezondheidsgegevens te delen (eHealth Consent). Meer info over Patient Consent in dit filmpje...
  • De apotheek waar je als huisapotheker werkt, is aangesloten op het Gedeeld Farmaceutisch Dossier (GFD). Meer info over het GFD in dit filmpje...
  • Als huisapotheker engageer je je om een volledig en actueel medicatieschema af te leveren bij de ondertekening van de overeenkomst en bij iedere wijziging van de behandeling.
  • Als huisapotheker registreer je systematisch alle afgeleverde geneesmiddelen en gezondheidsproducten in het lokaal farmaceutisch dossier van de patiënt.

Elke patiënt kan een huisapotheker kiezen. Het RIZIV betaalt die dienst terug voor een ruime doelgroep, namelijk: elke ambulante patiënt aan wie het voorbije jaar in jouw apotheek 5 terugbetaalde geneesmiddelen werden afgeleverd, waarvan ten minste 1 chronisch geneesmiddel.

Overeenkomst tussen patiënt en huisapotheker

De keuze van een huisapotheker wordt vastgelegd in een overeenkomst die de patiënt eenmalig moet ondertekenen. Die overeenkomst kan stilzwijgend en levenslang verlengd worden op basis van die ene handtekening en geldt ook als toestemming voor voortgezette farmaceutische zorg, en ook als geïnformeerde toestemming voor het delen van zijn gezondheidsgegevens (eHealth Consent).

Jouw engagement als huisapotheker

Als huisapotheker volg je je patiënt op en begeleid je hem bij het goed gebruik van geneesmiddelen. Je voornaamste opdracht is het up-to-date houden van het medicatieschema van je patiënten en dat beschikbaar maken voor hun zorgteam (de huisarts in de eerste plaats) en voor je patiënten zelf. In eerste instantie kan dat gewoon op papier, maar van zodra technisch mogelijk, doe je dat elektronisch via de beveiligde kanalen van eHealth.

Publiekscampagne vanaf 4/10/2017

APB startte op 4 oktober 2017 een publiekscampagne om patiënten te informeren en te motiveren om een huisapotheker te kiezen. Materiaal (affiche, folders en pins) zijn te gebruiken vanaf 4/10, na de officiële lancering van de campagne. Heb je na 4/10 nog extra materiaal nodig, contacteer dan het BAF-secretariaat.

Meer informatie en toolbox

Info lees je in de presentatie van de eerste workshop 'Huisapotheker', in Het Apothekersblad van 15 september en in de APB-toolbox (de Franse versie vind je hier). Deze wordt systematisch aangevuld.  

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen? Misschien vind je hier het antwoord... Toch nog een andere vraag? Mail ze door naar: huisapotheker@apb.be.