Kwaliteitswet: De basis

Kwaliteitswet: De basis
Kwaliteitswet: De basis

De Kwaliteitswet is de wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg.

Voor wie is het bedoeld? Elk type zorgverlener, dus ook de apotheker.

Wat beoogt het? Een samenhangend wettelijk kader te creëren rond het verlenen van kwaliteitsvolle en veilige zorg. Voor de apotheker specifiek betreft dit alles rond farmaceutische zorg die hij/zij verleent, inclusief de verhandeling van niet-geneesmiddelen.

Wanneer pas ik ze toe? Op elk moment dat er een relatie is tussen burger en zorgverlener.

Wie doet toezicht? Een nieuwe Toezichtcommissie. Deze commissie vervangt de provinciale geneeskundige commissie. Voor meer informatie over de Toezichtcommissie : FOD Volksgezondheid - Federale Toezichtscommissie (apb.be)

Sanctie bij inbreuk? Ja, mogelijks een verbeterplan of escalatie tot afname visum apotheker.

De Kwaliteitswet – Een tijdslijn

Tijdlijn

De Kwaliteitswet is geleidelijk in werking getreden. Een van de redenen dat de wet in 2 fases van kracht is gegaan, is de covid-pandemie.

De Kwaliteitswet van kracht

De Kwaliteitswet - De belangrijkste bepalingen van kracht op 01 januari 2022

De belangrijkste bepalingen die van kracht zijn sinds het begin van dit jaar, betreffen : het individueel portfolio, het patiëntendossier en de praktijkinformatie:  

PORTFOLIO: Elke apotheker en assistent moet een individueel portfolio bijhouden met documenten die zijn of haar bekwaamheid aantonen.

  • Voor wie ? Alle apothekers én alle farmaceutisch-technisch assistenten moeten beschikken over een individueel portfolio.
  • Wat is het? Documenten die de bekwaamheid van de zorgverlener aantonen (basisdiploma, aanvullende getuigschriften, attest van permanente vorming, enz.). Gezien het onderdeel van vorming, evolueert het portfolio evolueert tijdens je loopbaan.
  • In welke vorm registreren? Papier of digitaal.
  • We hebben toch al een portfolio? In het KB van 2009 is de portfolio-verplichting op het niveau van de apotheek. Met de nieuwe wetgeving slaat het op de individuele zorgverlener.
  • Opgelet! Iedereen is zelf verantwoordelijk om aan die vereiste te voldoen, het gaat dus niet om een verplichting voor de apotheker-titularis.

Voor meer info over hoe je een portfolio kan bijhouden : Hoe hou je je portfolio bij? (apb.be)

PATIENTENDOSSIER: Alle afleveringen van voorschriftvrije geneesmiddelen en andere gezondheidsproducten moeten in het dossier van de patiënt worden geregistreerd, en zelfs gedurende de wachtdienst of voor occasionele patiënten.

Wat bevat het ?

  • Naast de voorgeschreven medicatie ook de geneesmiddelen die zonder voorschrift zijn afgeleverd en andere gezondheidsproducten moeten opgenomen worden in het farmaceutisch dossier.
  • De doorverwijzing naar een andere zorgverlener en de relevante gezondheidsgegevens. Om die verwijzing te registreren, wordt een specifieke CNK-code aangemaakt: 5521695. 
  • Hoe lang te bewaren? Minimum in 30 jaar en max 50 jaar (te rekenen vanaf het laatste contact met de patiënt).
  • Opgelet ! Voor de opslag en vernietiging van documenten zoals voorschriften, bestel- en leverbonnen (…) verandert er niets: die moeten nog altijd 10 jaar worden bewaard vooraleer ze worden vernietigd (na max. 30 jaar).

PRAKTIJKINFORMATIE: De zorgverlener/apotheker mag info over zijn praktijk kenbaar maken, mits de opgestelde voorwaarden worden nageleefd.

  • Wat betekent het begrip “praktijkinformatie”? Elke vorm van mededeling die rechtstreeks en  specifiek als doel heeft om de zorgverlener/apotheker te laten kennen of info te verstrekken over zijn beroepspraktijk. 
  • Wat zijn de voorwaarden? Er zijn 2 voorwaarden :
    1) Ongeacht de plaats, de drager of de communicatietechnieken moet die informatie steeds waarheidsgetrouw, objectief, relevant, verifieerbaar en wetenschappelijk onderbouwd zijn
    2) de praktijkinformatie mag niet aanzetten tot overbodige onderzoeken of behandelingen. Ook mag deze info niet het doel hebben om patiënten te ronselen.

 

 

 

 

De Kwaliteitswet - De belangrijkste bepalingen van kracht op 01 juli 2022

De belangrijkste laatste bepalingen die van kracht zijn sinds de zomer, betreffen volgende onderwerpen :

  • de wachtdienst;
  • de toegang tot gezondheidsgegevens;
  • het register van praktijken;
  • de Toezichtcommissie;
  • de continuïteit van zorg bij definitieve stopzetting van de praktijk.

PERMANENTIE (WACHTDIENST) : De apotheker is verplicht om deel te nemen aan permanentie en dit op te nemen in zijn individueel portfolio.

TOEGANG TOT GEZONDHEIDSGEGEVENS : Zorgverleners die een therapeutische band hebben met de patiënt moeten voldoen aan de voorwaarden om  toegang te verkrijgen tot persoonsgebonden gegevens over de gezondheid van die patiënten. Dit omvat 3 voorwaarden :
1) de doel van de toegang = het verstrekken van gezondheidszorg
2) de toegang is noodzakelijk voor de kwaliteit en continuïteit van de gezondheidszorg te garanderen
3) de toegang is beperkt tot die gegevens dat nodig zijn om de gezondheidszorg te verstrekken

REGISTER VAN DE PRAKTIJKEN : De overheid heeft een register van praktijken opgericht. Dit register is openbaar en lijst alle zorgverstrekkers die hun beroep uitoefenen op. De zorgverlener/apotheker moet volgende info meedelen :  de omschrijving van de gezondheidszorg die hij verleent, de locatie van de zorg en de mogelijke  samenwerking met andere gezondheidsverstrekkers.

TOEZICHTSCOMMISSIE : De Federale Commissie voor toezicht op de praktijkvoering in de gezondheidszorg wordt opgericht. Deze commissie vervangt de Provinciale Geneeskundige Commissies vervangt en is gemachtigd om o.a. na te gaan of de bepalingen van de Kwaliteitswet en de patiënten rechten worden gerespecteerd.

CONTINIUTEIT VAN ZORG BIJ DEFINITIEVE STOPZETTING VAN DE PRAKTIJK : Elke professionele zorgverlener die zijn praktijk definitief stopzet, heeft de verplichting om het patiëntendossier en andere gegevens die nuttig zijn voor de continuïteit van de zorg aan een andere gezondheidszorgbeoefenaar over te maken, met het akkoord van de patiënt.

 

OpgeletOPGELET
De Toezichtcommissie vervangt niet de Orde van Apothekers maar wel de provinciaal geneeskundige commissie. Ter herinnering, de Orde van Apothekers is bevoegd om de farmaceutische deontologie te controleren, en blijft dit ook doen.

 

Bronnen :

Kwaliteitswet- Inwerkingtreding 01072022.pdf (apb.be)

Bepalingen van de Kwaliteitswet in voege vanaf 1 januari (apb.be)

LOI - WET (fgov.be) - De volledige Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg, in het kort de Kwaliteitswet.

Wens je graag verder informatie? Kom dan zeker naar onze lezing op 20 oktober bij Febelco Kortenberg en/of raadpleeg bovengenoemde bronnen.