Medicatienazicht

medicatienazicht
Kom meer te weten over de nieuwe dienst die je vanaf 1 april kan aanbieden.

Vanaf 1 april 2023 kan elke huisapotheker een medicatienazicht uitvoeren bij patiënten die 5 of meer chronische terugbetaalde geneesmiddelen nemen.

Als huisapotheker ga je hierbij na of het medicatiegebruik van de patiënt nog steeds optimaal en of het nodig is om de behandeling aan te passen, af te bouwen of stop te zetten
Veel geneesmiddelgebonden problemen (GGP’s) worden reeds aan de balie ontdekt en verholpen maar evenveel problemen blijven onder de radar tijdens een standaard “herhaalde-uitgifte-gesprek”. Daarom loont een grondigere aanpak, zeker bij oudere patiënten die meerdere chronische geneesmiddelen innemen (polymedicatie).   ​

“Het medicatienazicht is een prioriteit in het medicatiebeheer van de patiënt en een specifieke bevoegdheid voor de huisapotheker. In een multidisciplinaire aanpak krijgen de arts en apotheker een vollediger beeld en kunnen ze zoveel mogelijk in samenspraak handelen in het belang van de patiënt", benadrukt Koen Straetmans, voorzitter APB. 

medicatienazicht

Wil je zelf van start gaan met medicatienazicht?

We bundelen hieronder nuttige informatie over deze nieuwe dienst. Neem deze zeker grondig door.

Voor wie is de dienst?

Elke patiënt die:

  • minimum 5 chronische terugbetaalde geneesmiddelen (polymedicatie) neemt. Chronisch wordt gedefinieerd als ten minste 160 Defined Daily Doses (DDD) die in de loop van de laatste 12 maanden zijn afgeleverd. 

  • thuiswonend is (patiënten die verblijven in een woonzorgcentrum komen NIET in aanmerking).

  • jou als huisapotheker gekozen heeft.

Patiënten die tot deze doelgroep behoren, komen elke twee kalenderjaren in aanmerking voor een vergoedbaar medicatienazicht. Een bijkomend medicatienazicht kan bij wijze van uitzondering worden uitgevoerd indien de arts dit voorschrijft volgens een specifieke behoefte van de patiënt.
 

Starten met de dienst

Een medicatienazicht wordt opgestart:  

  • hetzij door de huisapotheker  

  • hetzij op voorschrift van de arts (R/ GGG medicatienazicht) 

  • hetzij op vraag van de patiënt  

  • hetzij in overleg tussen de huisapotheker en de arts voor je gemeenschappelijke patiënten  

Ook moet de apotheek  beschikken over een privacyhoek waar het gesprek met de patiënt kan plaatsvinden is en dient het gesprek geregistreerd te worden in de e-form
 

eForm

Om je te helpen je medicatienazichten uit te voeren, werd er een eForm ontwikkeld.

  • Het invullen daarvan is verplicht om je prestaties te kunnen factureren. Maar opgelet: je kan het formulier niet gebruiken als je de nieuwe verwerkersovereenkomst FarmaFlux niet hebt ondertekend en als je de dienst niet hebt geselecteerd (= geactiveerd). ​​
     

Nodige stappen in een medicatienazicht

  1. Opst​​art van de dienst en uitnodigen van de patiënt  
  2. Voorbereiding gesprek  
  3. Farmacotherapeutische anamnese (patiëntgesprek)
  4. Farmacotherapeutische analyse en opmaak actieplan  
  5. Delen van het actieplan met de behandelende arts  
  6. Bespreken van het actieplan met de patiënt en patiënttevredenheid 
  7. Aanpassen van het medicatieschema in functie van het actieplan  

Raadpleeg het uitgebreide stappenplan op de website van APB.
 

Wat houdt een medicatienazicht in?

  • Het eerste patiëntgesprek: Op basis van het gesprek en de medicatiehistoriek verzamelt de huisapotheker informatie over de kennis, ervaringen, verwachtingen, problemen… van de patiënt m.b.t. zijn geneesmiddelen, en over zijn daadwerkelijk medicatiegebruik.
  • De farmacotherapeutische analyse: Na het gesprek analyseert de apotheker deze gegevens en identificeert hij, aan de hand van een gestructureerde methode, (potentiële) geneesmiddelgebonden problemen (GGP’s). Hierbij is o.m. aandacht voor: therapietrouw, problemen met het gebruik, ongewenste effecten, klinisch relevante contra-indicaties en interacties, over- en onderbehandeling, …
  • Het farmaceutisch rapport: De apotheker lijst de GGP’s op in een rapport en stelt, bij daadwerkelijke problemen, mogelijke oplossingen voor om het medicatiegebruik van de patiënt te verbeteren. De apotheker bezorgt dit rapport. 
  • Het tweede patiëntgesprek: Bij de tweede afspraak met de patiënt bespreekt de apotheker de farmaceutische interventies (bv. over voorschriftvrije geneesmiddelen) en de oplossingen waarmee je hebt ingestemd.

Samenwerking met de huisarts

In het belang van de patiënt is noodzakelijk om een goede samenwerking en informatie-uitwisseling te hebben met de huisarts. 

  • Informeer daarom de artsen uit je regio dat je deze nieuwe dienstverlening aanbiedt. Hiervoor kan je deze brief gebruiken.
  • Maak voorafgaand afspraken over de modaliteiten van samenwerken en communiceren: selectie en opvolging van patiënten, uit te wisselen informatie en via welk kanaal bv E-tools, telefonisch, mail, whats’app, siilo...
  • Dit kan een basis zijn voor een lokaal overleg of Medisch Farmaceutisch Overleg (MFO).
     

Vergoeding

Voor het uitvoeren van dit medicatienazicht ontvang je 90 euro (excl. BTW) (dit is een RIZIV overeengekomen honorarium). Er wordt geen bedrag aangerekend aan de patiënt.  
Dit honorarium kan enkel in aanmerking genomen worden bij het delen van farmaceutisch rapport met de arts. Maak hiervoor een (pseudo)voorschrift aan op naam van de patiënt en de CNK: CNK GGG Medicatienazicht : 5522-032 

Nuttige informatie en linken

  • Via IPSA wordt een driedelige lessenreeks aangeboden. Deze kan u via de volgende link bekijken.
    Bekijk de lessenreeks

  • APB voorziet een toolbox met info over de voorwaarden, het stappenplan, een brief om artsen te informeren, patiëntenmateriaal en veel meer. 
    Bekijk de toolbox