Optimalisatie in de apotheek
Bij het beheer van een apotheek komt er veel kijken. Personeel, de juiste inrichting, logistiek, zoals aankoop-en voorraadbeheer, prijsaanpassingen, …., allemaal factoren die heel wat tijd vergen.
Door het huidige personeelstekort, het belang van de juiste beleving in de apotheek én de bijkomende dienstverleningen die kunnen aangeboden worden (bv. medicatiereview, vaccinatie, …) is tijd meer dan ooit een kostbaar goed voor de apotheker. Jouw werking in de apotheek optimaliseren? Wij helpen graag.
Daarom wil BAF jullie kennis laten maken met de talrijke mogelijkheden om de werking binnen je apotheek zo optimaal mogelijk te organiseren.
Door middel van dit themadossier, gidsen we jullie met 5 topics langsheen opportuniteiten die voor jou nuttig kunnen zijn:
- Lean werken in de apotheek – zo begin je eraan (webinar en mogelijkheid tot coaching traject)
- Interieurinrichting: wat is de impact? (nieuwsbrief)
- Personeel: statuten, verloning en het belang van verzekeringen (lezing)
- Digitaliseren, is het optimaliseren? (webinar)
- De functionaliteiten van mijn apotheeksoftware optimaal benutten (workshop)
Hou er rekening mee dat deze topics opgesteld werden in het voorjaar van 2023, dus deze zullen na verloop van tijd niet meer volledig up to date zijn. Contacteer ons gerust als je vragen hebt.
Lean werken in de apotheek – zo begin je eraan
Door het toepassen van lean principes kan je activiteiten hervormen of zelfs elimineren die geen meerwaarde zijn voor jouw patiënten en/of apotheek. Resultaat? Er komt tijd vrij voor zaken die jij belangrijk vindt, maar waar je misschien nog geen ruimte vond om ermee te starten.
In de webinar die we samen met coach Ilse Smets organiseren, zal zij de eerste tips en tricks geven om jouw werkmethode in de apotheek stap per stap te optimaliseren. Een vaste routine creëren kan een stevige fundering vormen voor toekomstige projecten in je apotheek.
De vrijgekomen tijd, hetgeen een gevolg is van efficiëntere werkmethoden, kan je dan eindelijk gaan spenderen aan farmaceutische zorg en andere diensten die wél geld in het laatje brengen.
Weetje!
BAF had een pilootproject met Ilse om haar diensten volledig te vatten. In dit project was het duidelijk dat ze stap per stap te werk gaat, en maatwerk aanlevert. Eerst stelt ze enkele reflecterende vragen, om vervolgens de eerste principes van een gestructureerde routine toe te lichten bij o.a. beheer vervaldata, lokalisatie producten en vervallen grondstoffen. Deze routine helpt om geen extra tijd te verliezen aan taken die anders heel tijdrovend zijn. In een tweede fase gaat Ilse in interactie over verandermanagement, en hoe je dit concreet toepast. Het opmerken dat optimalisatie nodig is, is 1 ding, het optimaliseren en je team meekrijgen is een tweede ding. Uiteindelijk, indien je dat wenst, kan je verder met haar een lokaal bezoek inplannen, om de indeling van je apotheek en de praktische aanpak voor optimalisatie verder te bespreken.
Meer info over de webinar vind je op onze agenda.
Wil je graag meer weten over Ilse haar aanbod, lees dan hier verder.
Interieurinrichting: wat is de impact?
Heb je al gedacht aan de impact dat de inrichting van jouw apotheek kan hebben, zowel bij jou werking in de apotheek, als bij jouw relatie met patiënten?
Recent is Pharmadecor partner geworden van BAF. Zij hebben jarenlange ervaring met het inrichten van apotheken op maat, hetgeen zich reflecteert in de hoogstaande kwaliteit én het advies dat ze bieden om jouw apotheek een toekomstgerichte uitstraling te geven.
Houd daarom je nieuwsbrief in de gaten, want Pharmadecor zal enkele tips en getuigenissen met jullie delen omtrent de optimale inrichting van een apotheek. Hier kan je alvast een kijkje nemen.
Personeel: statuten, verloning en belang van verzekeringen
Een apotheek is een onderneming. De dag van vandaag is personeelstekort jammer genoeg geen uitzondering. Hand in hand met deze trend, komen andere statuten en/of mogelijkheden in de kijker. Zo heb je het zelfstandige statuut van een apotheker, en de mogelijkheid tot het co-titularisschap.
Om personeel tevreden te houden, is het belangrijk marktconform te zijn. Wat zijn tegenwoordig de barema’s voor apothekers en FTA’s, en wat is fiscaal voordelig om aan te bieden aan jouw personeel?
Dit en zoveel meer komt aan bod in deze lezing, in samenwerking met Curalia en Acerta.
Digitaliseren, is het optimaliseren?
Digitaliseren in dit digitale tijdperk, men kan er niet omheen. De COVID-19 pandemie heeft veel bedrijven een duwtje in de rug gegeven om de digitale omschakeling te maken. De reden en nood om te digitaliseren in een apotheek, echter, is niet altijd even duidelijk. Reikt die nood tot het hebben van een accurate, gebruiksvriendelijke website, of is het aanbieden van een webshop en digitale bereikbaarheid ook een noodzakelijke toepassing? Bovendien, hoe ver moet men als apotheker gaan in die bereikbaarheid?
In de webinar “Digitaliseren, is het optimaliseren?” zullen wij aan de hand van facts en figures illustreren waarom digitaliseren, optimaliseren is. We lichten de impact toe, alsook de mogelijkheden die er zijn om meer digitaal aanwezig te zijn in het apothekerslandschap. Digital Pharma informeert over deze mogelijkheden, en beantwoordt jullie prangende vragen omtrent digitalisatie binnen de apotheek.
Op onze website “voor de apotheek”, vind je alvast een voorstelling van hun diensten.
De functionaliteiten van mijn apotheeksoftware optimaal benutten
In deze workshop zal Corilus belangrijke inzichten met jullie delen omtrent hun software. Deze inzichten leggen de nadruk op het ondernemerschap en efficiënt gebruik van hun softwarepakket. Aan de hand van online demonstraties, zal Corilus enkele handige functionaliteiten toelichten.
Een tipje van de sluier? Met hun software kan je bijvoorbeeld de impact meten op jouw omzet wanneer je producten of een merk van locatie verandert in de voorstellingsruimte van de apotheek.
Hou er rekening mee dat bovenstaande informatie opgesteld werd in het voorjaar van 2023, dus deze zullen na verloop van tijd niet meer volledig up to date zijn. Contacteer ons gerust als je vragen hebt.
Nog vragen?
Contacteer ons!
Tel. 016 23 88 19 of mail naar info@baf.be